Uppretat lamm mailade DN efter att ha blivit censurerad i ett inlägg. Eller lammet mailade DN redan innan censureringen.
Hej!
Jag mailade er i förrgår om ett dödsfall i Loftahammar, som visade sig vara en älgattack, efter ett drygt år. Jag gjorde även ett inlägg i Västervikstidningen, men det togs bort och det tycker jag är bedrövligt.
Så här ser motiveringen ut:
"Charli Nilsson till mig
visa information 11.37 (21 timmar sedan)
charli.nilsson@vt.seHej!
Du har fått besked från vår webbredaktion att vi tagit bort länken till en gammal artikel som handlar om Loftahammarsfallet. Det var jag i egenskap av ansvarig utgivare som fattade beslutet.
Den artikel du hänvisade till var korrekt vid det tillfälle den publicerades. I dag är bilden en annan. Jag tror därför att en debatt som det som var aktuellt tidigare inte gynnar den här historien.
Däremot har jag inget emot att handläggningen av myndigheternas arbete granskas eller debatteras. Men det får inte på minst sätt kasta skugga eller misstanke på den person som i ett tidigt skede var häktad.
Charli Nilsson
Chefredaktör"
Här är länken,
http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4346230
Det var inte jag- mentalitet
fredag 4 december 2009
onsdag 18 november 2009
Sprudlande kandidat

Håller mig hemma med A idag, han var kokhet imorse men framför allt betedde han sig mysko igår kväll. Vanligtvis håller han sig uppe till halv tio-tiden, utan problem. Igår blev han putt över en alfapetomgång och gick demonstrativt i säng redan vid åtta. Och somnade bums.
Idag verkar det som han är piggare och mindre sjuk än vad jag är, men vi räknar med att vara på respektive skola redan i morgon.
I mailen såg jag att Gudrun Sjödén ska utse årets färgstarkaste kvinna.
Här beskrivs en av kandidaterna:
"Dorothea Siegert-Binder - tillverkar humoristiska små kvinnofigurer av
papier-marché, små damer som sprudlar av ironi och livsglädje"
tisdag 17 november 2009
Mina Alphor!
http://www.youtube.com/watch?v=OnkZDot_qQ4&feature=related
Ni vet att bildning kan man skaffa sig överallt, för säkerhets skull vill jag att ni kollar det här. Man kan säga att det är ett svenskt världsarv. Karl´n har inte en skruv rätt och sålde mängders mängder av skivor. Med den här låten på.
Gå nu in i tonårslivet med denna ringande i öronen! Ho ho! Fröken
Ni vet att bildning kan man skaffa sig överallt, för säkerhets skull vill jag att ni kollar det här. Man kan säga att det är ett svenskt världsarv. Karl´n har inte en skruv rätt och sålde mängders mängder av skivor. Med den här låten på.
Gå nu in i tonårslivet med denna ringande i öronen! Ho ho! Fröken
lördag 10 oktober 2009
Serious
Seinfeld och Vänner.
Jag har minsann testat flera gånger genom åren, men jag kan inte tycka att det är kul.
Varje gång jag säger det får jag höra att man måste ha sett många många avsnitt för att förstå hur kul det är.
Helt idiotiskt.
Vissa andra program blir roliga bums, trots att det är mer avancerat. Ska man behöva lägga veckovis av tid för att tycka att det är kul att någon ramlar in i en lägenhet? Det är ju vansinnigt. Visserligen ligger upprepningshumor för mig ibland, men inte i tv-tappning. Vad lata folk är. Man ska ha light underhållning med maxad igenkänningsfaktor, man köper nya kläder och saker för att förändra sig, och inte minst, man använder inte sitt språk längre. Om man skickar sms eller mail bemödar man sig inte med att formulera sig så att mottagaren förstår vilken sinnsstämning man är i, om man är cynisk, glad, spydig eller ledsen till exempel. Man klämmer till med en förtydligande symbol i stället.
En annan sak som har slagit mig, det där med " i nöd och lust". Rätt urholkat och tunnt numera. Kanske man skulle ta och tänka på det i och med att man blir förälder i stället. Tyvärr verkar vuxna varken ha tid att ta tag i problembitar eller ens ha roligt med sina barn.
Jag har minsann testat flera gånger genom åren, men jag kan inte tycka att det är kul.
Varje gång jag säger det får jag höra att man måste ha sett många många avsnitt för att förstå hur kul det är.
Helt idiotiskt.
Vissa andra program blir roliga bums, trots att det är mer avancerat. Ska man behöva lägga veckovis av tid för att tycka att det är kul att någon ramlar in i en lägenhet? Det är ju vansinnigt. Visserligen ligger upprepningshumor för mig ibland, men inte i tv-tappning. Vad lata folk är. Man ska ha light underhållning med maxad igenkänningsfaktor, man köper nya kläder och saker för att förändra sig, och inte minst, man använder inte sitt språk längre. Om man skickar sms eller mail bemödar man sig inte med att formulera sig så att mottagaren förstår vilken sinnsstämning man är i, om man är cynisk, glad, spydig eller ledsen till exempel. Man klämmer till med en förtydligande symbol i stället.
En annan sak som har slagit mig, det där med " i nöd och lust". Rätt urholkat och tunnt numera. Kanske man skulle ta och tänka på det i och med att man blir förälder i stället. Tyvärr verkar vuxna varken ha tid att ta tag i problembitar eller ens ha roligt med sina barn.
torsdag 24 september 2009
När jag tänker på sånt här gillar jag mig själv

En gång för några år sedan gick jag in på ett konditori och före mig stod,eller vankade, ett av stadens original av och an. Med stor emfas rabblade han: Jag DÖÖÖÖÖÖR om jag inte får en bakelse, jag DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR om jag inte får en bakelse.
Jag förstod precis hur han kände sig. Så jag betalde en åt honom.
Då slickade han sig om munnen och började snegla lystet på stubbarna.
Men jag tror nog han blev glad ändå.
Sen gillar jag min present till brudparet Stefan och Elisabeth, ZZ-tomts. Flankerar sabeltandad tiger som klapprar med tänderna och som fungerar som gripklo.
söndag 20 september 2009
Prövningar
Min gamle vän Niklas gjorde något imponerande för över tio år sedan. Han bestämde sig för att öva sig i självbehärskning. Jag har inte försökt mig på det, trots att jag verkligen skulle behöva träna upp den rejält. Men nu har jag bestämt mig. Och det är inte lätt. Jag började med att försöka låta bli att irriteras över Anna Anka. Det går helt enkelt inte. Men jag har lyckats låta bli att prata för mig själv när jag hör henne eller läser om henne.
Vi får se om jag kan låta henne passera nästa vecka, utan utbrott eller självkvävning. Eller aneurysm.
Idag har jag läst en hel intervju med henne i DN, eller om det var i Svenskan. DN troligen. Duktigt lamm!
Vi får se om jag kan låta henne passera nästa vecka, utan utbrott eller självkvävning. Eller aneurysm.
Idag har jag läst en hel intervju med henne i DN, eller om det var i Svenskan. DN troligen. Duktigt lamm!
onsdag 16 september 2009
Lilla lammet siar
Moderlammet sa något intressant häromdagen.
Som jag stjäl.
Allt detta spritande av händer, jag tycker själv att det är en hysterisk handling om det sker i tid och otid, man kan ju passa på om man besöker någon som inte träffar så mycket folk och man själv arbetar i skolan till exempel. Men detta... På centralen såg jag en kostymkille öppna portföljen och ta upp en (förstås) lagom stor flaska handsprit. Resesprit kanske. Sen gnodde han omsorgsfullt in sina händer. Undrar om det inte hade varit slugare att vänta tills han kom ut från stället?
Nåja. Moderlammet väntar bara på att svenska folket ska utveckla svamp p g a detta desinficerande. Jag väntar också. Särskilt på rubrikerna, Har dödssvampen nått DITT hem än?
Som jag stjäl.
Allt detta spritande av händer, jag tycker själv att det är en hysterisk handling om det sker i tid och otid, man kan ju passa på om man besöker någon som inte träffar så mycket folk och man själv arbetar i skolan till exempel. Men detta... På centralen såg jag en kostymkille öppna portföljen och ta upp en (förstås) lagom stor flaska handsprit. Resesprit kanske. Sen gnodde han omsorgsfullt in sina händer. Undrar om det inte hade varit slugare att vänta tills han kom ut från stället?
Nåja. Moderlammet väntar bara på att svenska folket ska utveckla svamp p g a detta desinficerande. Jag väntar också. Särskilt på rubrikerna, Har dödssvampen nått DITT hem än?
tisdag 15 september 2009
The winner takes it all
lördag 12 september 2009
Här är ditt liv, gissning
Jag har ofta haft förmågan att avslöja saker, tror ni mig inte så fråga mor och bror.
Jag var tretton och tittade på Lasse Holmqvists Här är ditt liv, vi gissade förstås varsin gång inför varje program, och man kan undra över var jag fick min gissning ifrån. Som sagt, 13 år gammal,och jag säger Birgit Cullberg. Vilket det mycket riktigt var.
25 år senare gör jag ett nytt försök. Jag säger Arne Hegerfors. (Not my favourite)
Jag var tretton och tittade på Lasse Holmqvists Här är ditt liv, vi gissade förstås varsin gång inför varje program, och man kan undra över var jag fick min gissning ifrån. Som sagt, 13 år gammal,och jag säger Birgit Cullberg. Vilket det mycket riktigt var.
25 år senare gör jag ett nytt försök. Jag säger Arne Hegerfors. (Not my favourite)
torsdag 10 september 2009
Redan de gamla grekerna....
Eller redan på mitten av nittiotalet (var inte nittiotalet helt schizigt, på alla plan? Skolreformer, mode, musik, litteratur etc.)hörde jag en nextopiagrej.
Sonens far, M filosoferade kring en bakelse:
"Tänk, det är sekunden INNAN man ens smakar på bakelsen som är bäst!"
I övrigt anser jag att det är hög tid för ett bokbål. Svensk deckar-kase, toppad med självhjälpslit.
Lilla Lama Lammet
Just ja, håll korpglugga öppna när ni avnjuter Babel. En annan har vunnit tv-inspelningsbiljetter minsann. Så Ivar och jag sitter där å fliner på måndagsfilmningen.
Sonens far, M filosoferade kring en bakelse:
"Tänk, det är sekunden INNAN man ens smakar på bakelsen som är bäst!"
I övrigt anser jag att det är hög tid för ett bokbål. Svensk deckar-kase, toppad med självhjälpslit.
Lilla Lama Lammet
Just ja, håll korpglugga öppna när ni avnjuter Babel. En annan har vunnit tv-inspelningsbiljetter minsann. Så Ivar och jag sitter där å fliner på måndagsfilmningen.
lördag 5 september 2009
Det där med läsning

Jag tror att de flesta säger att på sommaren, då ni, då läser man massor. Förmodligen tänker man sig att man tar hela årskvoten på semestern. Men gör man det? Eller är det en ursäkt för att man tycker att det är lite genant att man inte tar sig tid, eller ids, läsa på våren till exempel.
Jag har en känsla av att man dessutom, så här års, kan klämma till med att "på hösten, då läser jag mängder av böcker, när det ges ut så mycket spännande litteratur".
Man talar alltså om läsning i framtiden.
Jag har funderat på det här förut också, men tanken har aktualiserats sedan jag läste Nextopia (Micael Dahlén).
Utopier och dystopier har vi hört om, Nextopia innebär förstås att vi hela tiden strävar efter nästa grej.
Nästa date, nästa filmpremiär, nästa jobb etc.
Jag har ett lysande och skrämmande exempel på hur jag ertappade mig själv med att vara en nextopier.
Till att börja med bör jag nog nämna att jag faktiskt lever ganska sunt vad det gäller nuet och framtiden. Det där läbbigt missbrukade uttrycket Carpe Diem kan jag nog säga att jag följer. Kan bero på att jag har varit arbetslös länge och inte haft några pengar att köpa mig nya upplevelser och prylar för. Inte heller har jag behövt jaga pengarna, jobba mer och mer och mer.
Men, för att komma till sak, medan jag läste den här boken, som jag verkligen blev såld på, kom jag på mig själv med att kolla hur många sidor den hade, och när jag kunde beräknas vara färdig med den, och nöjt konstatera att det skulle se bra ut på bloggen när jag kunde föra upp titeln på läslistan.
Och för att återknyta till inledningen, jag läser aldrig så lite som på sommaren.
Numera lyssnar jag på mp3-böcker och det gör att det inte finns så stora chanser att lista böcker man verkligen väljer. Utbudet är rätt skralt på bibliteket. Eller, det verkar som många vill lyssna på Marklund, Haag och Wahlberg. Så ibland måste jag också göra det. Man får en övning i tålamod kan jag lova.
måndag 31 augusti 2009
Fröken Lamm
Premiärlektion. Inte för sträng. Och inte för snäll. I morgon går vi till biblioteket för att lära oss de snabba vägarna till information. Mitt kall är att radera Wikipedia som källa, ur elevernas medvetanden alltså. Det är inte lätt. Men det ska gå. Landguiden och NE kommer man makalöst långt med.
Vi har ett pass på 6 timmar på tisdag. Och ett till på onsdag. Det gäller att variera sig tror jag.
Vi har ett pass på 6 timmar på tisdag. Och ett till på onsdag. Det gäller att variera sig tror jag.
lördag 29 augusti 2009
onsdag 26 augusti 2009
Hoppla hoppla





Efter att ha övat upp en jobbidentitet i sommar, som überkäck expedit och frivillig Västerviksambassadör och informatör och glass-skoperska och mjölkbud, har jag nu tagit mig vatten över huvudet och omsätter turismerfarenheterna till teori.
Jajemen, en har gått och fått vik på Hotell och Restaurang, som lärare i turism och hotellhumelihumkunskap typ va ba.
Jag har dock inte försummat felletande, se skyltar. Vad gör hästen här? Jo den räknar till hundra. Sen kommer den och tar dig!
söndag 5 juli 2009
en djävla vecka


Kattbänk, prisvärd prinsess, korvsuktande kisse och kisse med nystan
A beer with a view

.jpg)
.jpg)


Tappade mobilen i sjön, tappade en sko på tolvslaget efter ett bröllop (den senare dök upp i Ulricehamnstrakten, men jag har inte lyckats få tillbaka den än), katten rymde från mormor och medan jag letade efter honom stal någon min cykel. Med fästet till chefens cykelkärra. Glömde tvätten i maskinen, hittade katten som kom bort några dagar senare igen.
Jobbar, sover och är en mycket lättretad och dålig mamma.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



