söndag 24 januari 2010

Hur svenskar engagerar sig

Återigen ska svenska folket visa sin välvilja och engagemang.
Jag tycker visst att det är beundransvärt och initiativrikt att pizzeria Acapulco ska skänka måndagens totala inkomst till Haiti, men är det inte bedrövligt att folk tycker att de bidragit med ekonomiskt stöd när de får en PIZZA för det? Det är Acapulco som gör insatsen, västerviksborna får en chans att trycka i sig en pizza en måndag.
Med risk för att framstå som självgod och präktig kan jag meddela att jag och Assar kommer att gå dit med pengar för åtminstone två pizzor, men utan att ta med oss något därifrån. Hoppas alla godhjärtade människor åtminstone passar på att dricksa rejält!

6 kommentarer:

  1. Nu får du allt tänka dig för Elin.

    Du vet måndagar är den sämsta dagen inkomstmässigt för dylika ställen, insamlingen kommer därmed inte att inbringa så värst mycket stålar. Du vet, folk har käkat pizza hela helgen och vill knappast trycka i sig dylik skräpmat en tredje eller kanske fjärde dag på raken.

    Och hur vet du att de skickar pengarna till jordbävningsoffren och inte rakt ner i sina egna fickor. Det är så mycket lurendrejerier i samband med insamlingar att det är märkligt att detta skojeri får fortsätta.

    Ska du nu skänka pengar till Haiti, skänk dem till "Läkare utan gränser" istället, då kan du vara säker på att dina pengar gör nytta.

    Bert

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren kanske inte har så mycket med den tragiska händelsen på Haiti att göra, men eftersom jag misslyckats fullständigt med att ta kontakt på annat vis får det bli här.
    Imponerande läslista. Det som jag saknar och som skulle höja bloggens impactfactor betydligt är en recension till samtliga lästa böcker. Kanske något det lilla lammet vill överväga inför 2010 års lista? Dessutom undrar jag om lammet kan bistå en vän i nöd med läsning och kommentarer på ett barnboksmanus? / Eder gammelgädda, he he he ;)

    SvaraRadera
  3. Jams jams jams. Bortåt 30 000 fick Elias och grabbarna in. Åtminstone till Haiti.
    Tyvärr har jag gått och blivit sjuk så jag kan inte tänka mig att äta ens en vanlig hederlig pizza, kan månne svinflunset ha tagit mig till sist...?
    Allra bästa gammelgädda..... Barnboksmanus? Märkligt, jag skickade in ett själv i fredags. Visst kan jag det. Jag borde naturligtvis kommentera det jag läser, inte minst för min egen skull. Jag kan göra det enkelt för mig till att börja med och säga att Släktfeber var en glad överraskning, rapp, kul och smart. Och svensk, dvs inte någon översättning att störa sig på. Townsend får mig också alltid på gott humör, The lost diarys handlar om Adrian som vuxen, han är mer som ett barn fortfarande, drömmer om det litterära genombrottet, om Pandora och ser med skepsis på sina föräldrars liv. Hakelius är vass. Väl underbyggt bok som delger oss en hoper excentriska brittiska medborgare. Evelyn Waugh till exempel. Mitfordsystrarna flimrar förbi och man får en känsla av hur det skulle kunna vara under fyrtiotalet, om man undslapp själva krigsbitarna. wätt mycke tjampanj dö!

    SvaraRadera
  4. Asplundare sa: "vanlig hederlig pizza", hahaha, det var roligt skrivet/tänkt!

    Insamlingen gav 30000 sek.
    Till Haiti går 15% av dessa 30´= 4500 sek.
    Resterande 25500 göder Bengt W och övriga styrelseproffs - tro fan det, att det är viktigt med insamlingar.

    Ja, somliga tror sig köpa salighet genom att ge, andra av att stjäla det givna!
    Amen!

    SvaraRadera
  5. All egendom är som bekant stöld

    SvaraRadera
  6. Så länge man inte äger något själv så passar det ju bra in med den tesen.
    Har för mig att den tesen återfinns i Kommunistiska Manifestet.

    SvaraRadera