onsdag 27 maj 2009

Försök till torpdagar






Undsättning av katt, Sverige (blå blom), bukettprakt och lunch för liemannen


Vid fem igår morse var det för kallt för att gå upp. Första natten utan eldning lite kallt om nästippen och katten var så lycklig över att få vara ute så han var bara värmekälla mellan 00 och 04.
Kaprifolen blommar, lungörten också. Vitlöken växer så det knakar och mina förkultiverade klängväxter har jag djärvt planterat ut kring förstukvisten.
Undrar om det är samma gök som hoar eller om de ar flera som kokoar växelvis?
Gräsklippning blir det inte tal om, i år heller, bellis och sprickfärdiga prästkragar täcker framsidan av tomten. Där vildsvinen roade sig i vintras grönskar en puckelpist, förra året slogs djungelgräset med lie men i år får det vara helt och hållet. Kärsen börjar bilda en mur och om den får hållas kommer den att vara manshög till midsommar.
Telefonen kväkte och jag får besök. Härute har jag ofta piffigare lunch än hemma. Märkligt. Matjesill och färskpotatis, grönsaker och bröd. M kände sig arbetsför och stegade resolut iväg och hämtade lien. Så nu är kärsen historia (tillfälligtvis antar jag) och puckelsvinpisten slagen.
Så jag bjöd liemannen på sillunch.
Konstigt nog tystnade hoandet mellan elva och halvtolv.
Gökar ska ju också äta, sa M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar