måndag 17 maj 2010

En lös existens


Förra året, i maj, var jag på väg ut till torpet, naturligtvis i jeans och stickad polo, hatt och ryggsäck med bland annat vattenreserver. Som alltid en extremt rostig oväxlad cykel. Hux flux vinkar en hundägare till mig, det visar sig vara min mattelärare från gymnasiet. Han hade just tänkt på mig, eftersom han var på väg att passera huset jag bodde i under ett antal år.
Jag berättade att jag var på väg ut i nowhere, att där saknas såväl vatten som el och att jag brukar bo där ensam. Livrädd för mördare, mörker, råttor och möss och inte minst vildsvin.
Han såg imponerad ut. Sen sa han något som man kan vända och vrida på.
Nämligen att han hade varit lärare sedan slutet av sextiotalet, han hade haft tusen och åter tusen elever genom åren. Om någon hade frågat honom vem av alla dessa som skulle kunna tänkas bo ute i skogen, vara nöjd med att leva primitivt, övervinna sina rädslor och klafsa omkring i en kohage med läckande gummistövlar, jaa, då skulle han tvärsäkert säga mitt namn.

Vad säger det?
Var jag verkligen så tydlig redan 1987?
Vad säger Bert, som lärde känna mig tio år senare?
Vad säger bror? Som har dragits med en lynnig syster i 37 år?

För att inte tala om, varför minns han mig?

Som man säger i Hjorted, " HALVE GUD, HJALP MA"

11 kommentarer:

  1. Elin, du är en överlevare vilket din lärare säkert tänkte men aldrig framförde. Du är hal som en ål, seg som en oxe, modig som Lars Vilks, smart som adventskalender-UGGLAN(1970-tal), lika envis som Sven Yrvind och stark som PIPPI LÅNGSTRUMP utan att veta om det. Å, en sådan flicka kan ju bara bo ensam, en karl vore ju bara i vägen för dig där ute på torpet.

    Antydde aldrig din mattelärare lite gåtfullt att du var ett lämpligt ämne till att kanske bli astronaut eller att bli den första kvinnan att bossa över iranska väktarrådets mullor och imamer.
    Ja, han matteläraren visste väl att det inte var någon ide att rekommendera dig till något då du har en stark vilja att styra din egna utlagda kurs genom livet.
    Vad än din lärare kan ha tänkt rekommendera som en lämplig livsbana för dig så hade du förmodligen ändå inte varit någon annan än den Elin du är i dag. Men vem vet, vem och vad du är i morgon, det är ju en ny dag med nya möjligheter och överraskningar. Och färdigheter har du fler av än de flesta.

    SvaraRadera
  2. Fru Fortuna var verkligen på humör när hon sände dig i min väg, bäste Bert! Tänk om du har rätt? Då måste ju jag vara ett unikum. Vilket förstås inte passar sig, men det passar mig!
    Tänk att du har precis samma egenskaper, det grämer mig att jag inte har spaltat upp dem åt dig. Jag får fundera lite så det inte verkar som jag härmas.
    Mycket glada hälsningar från det lilla väna och oskyldiga offerlammet!

    SvaraRadera
  3. Nu ska jag fira komplimanghagladet med att läsa vidare i Therese Raquin, har inte kommit till bårhusscenen än, men kvällen är ung!

    SvaraRadera
  4. Nej, det hade jag nog inte anat mig till under gymnasietiden - tror jag i alla fall. Knepig fråga!

    SvaraRadera
  5. Lerskanken går väl aldrig ur antar jag

    SvaraRadera
  6. För några få är jag som drömvinsten på lotto, för resten rena pesten.

    Har under en tid via nätet ordrådbråkat två lokalt politiskt verksamma manspersoner i 20-25 årsåldern så pass hårt att de nu har kallat in förstärkning av nära anhöriga som kräver att jag ska sluta argumentera mot dem. De båda, en sosse och en moderat har hemfallit åt rena AFA-hoten. I helgen hotade de med att slå mig hårt i huvudet samt rekommenderade att jag skulle låsas in för gott då de inte tordes gå ut på gatorna här i Mönsterås så länge jag gick lös och ledig. Men ut måste de ju om de ska slå mig hårt i huvudet. De löser säkert den ekvationen så som det gjorts tidigare med att leja någon/några för den smutsiga byken.
    De båda PK-asen är studerande på Linneuniversitetet i Växjö och har förmodligen kommit i kontakt med den numera på svenska universitet obligatoriska gruppen av våldsutövande muslimpöbel, typ de som angrep Lars Vilks.
    Ja, man kan ju inte vara eller vill inte vara alla till lags, dylikt beteende borde det vara lag på för att värna demokratin i Sverige.

    Kul då att du blev glad för alla superlativer jag utan att överdriva det minsta strödde omkring det "väna och oskyldiga offerlammet".

    SvaraRadera
  7. Men Bert, tänk om de är så pass bildade att det har läst Dumskallarnas Sammansvärjning, som jag citerade ur senast i förrgår, "Vänta nu ett tag, bönföll Ignatius. Någon måste attackera Gonzalez. Han mönstrade krigarbataljonen. Ni där med tegelstenen, kom genast hit och knacka honom en smula i huvudet"
    Ge dem vad de tål! Fattar de inte att de aldrig kan vinna, ens med en tegelsten, sickna spolingar!
    Du är inte bara en lottovinst, du är en livsvinst bäste Berra! Elin

    SvaraRadera
  8. Måste erkänna att jag inte läst "Dumskallarnas Sammansvärjning" men förstår efter att ha läst en hel drös med recensioner på Bokus.com att jag missat något väldigt läsvärt.
    Beställde boken omgående då det verkar vara en bok jag säkert kommer att läsa mer än en gång.
    På något vis så känner jag omedelbart oerhört mycket sympati för "Ignatius". Elin, av vilken anledning kan det vara, tror du.

    Oavsett vem jag kommit i debatt med så har de för eller senare gett upp slokörade eller hotat med div repressalier om ond bråd död eller livslångt lidande. Inte för att jag är religiös men jag har ändå lagt en vers ur bibeln på minnet, citat: räds inte dem som dödar kroppen, ty de är redan i helvetet och du själv i paradiset, segern är din".
    Ja, inte kan någon enda varelse vinna över någon med den inställningen.

    "Livsvinst", det låter mera som en skraplottsvinst som "TRISS" med 50000 sek i månaden för resten av livet, tack för den Elin.

    SvaraRadera
  9. Varsågod Bert!
    Boken kommer förmodligen passa dig som hand i handske, varje mening är värd att läsa flera gånger.
    Beträffande bibeln, som jag är ytterst skeptisk till så har jag också lagt ett ordspråk på minnet, ett citat som är gångbart bland exempelvis Fi-anhängare och annat pack, här kommer det:

    "Så som en gyllene ring i grisens tryne, så är skönhet hos en kvinna som saknar vett"

    O hoj för den du! E

    SvaraRadera
  10. trivdes ju inte direkt på alpha såå
    men tack :)

    SvaraRadera
  11. Du behöver inte förknippa mig med Alpha Anna, jag tycker det är jättekul att träffa på dig och tänker på dig som Anna och inte en elev.
    Du har ju valt bort den skolan och har ett annat liv nu, låt inte hösten få dig att känna dig ledsen, det är nya tider nu. Ha det fint i helgen! Elin

    SvaraRadera