måndag 3 maj 2010

Gungande söndag


Tidig förmiddag var jag på plats.
Det lilla torpet hade genomgått en ankungeförvandling, inte till svan ännu men väl till sädessärla.
Gräset var plötsligt grönt, med vissa gula och vita inslag av påskliljor, vintergäck och vitsippor. En och annan pärlhyacint reste sig prövande i kaprifolvirrvarret.
Först eldning, det såg ut som det skulle ta sig redan efter en tändsticka. Förra gången tog det över två timmar att etablera en duglig brasa. Det gick nog åt tio stickor dock, men en klar förbättring, troligen inte på grund av någon utvecklad skicklighet från min sida, utan för att årets första uppvärmning är knivigare, utkylt torp och fuktig ved.
Nåväl, några promenader, pass i solstolen, två kryss och två sudokun senare förflyttade jag mig till hammocken där jag låg och tittade i timmar. Jag svär på att jag såg körsbärsträdet förvandlas under den tiden. Äppelträdet och björkarna också. Snart kommer blommorna också. Då hoppas jag att det ser ut så här:



6 kommentarer:

  1. Så vackert! Nu minns jag också vad fina påskliljorna där är. Hoppas trampet av små klövar uteblir i år!

    SvaraRadera
  2. Hoppas lammet också. Nöjer sig med råmande katt.

    SvaraRadera
  3. Förbaskade elremsor, sticka genast en prototyp som antingen tar över allt eller som smälter in. Tack!

    SvaraRadera
  4. Elin, du är verkligen en sann miljöpartist, lyxlya i stan och tjusigt torp på landet.

    SvaraRadera
  5. Kanske jag skulle hyra ut lyxlyan någon vecka för 10 000, under Visfesivalen kanske? Fast det är väl mer sosse-mässigt va? E

    SvaraRadera
  6. Jo, sossejävlesektens anhängare är ytterst pengakåta, fullt jämförbara med "Livets Ordssektens" dito. I takt med att Miljöpartiet alltmer har blivit en PK-anpassad falang inom sossesekten så har givetvis pengasjukan "girigheten" också spridit sig till miljöfacisterna.

    SvaraRadera