måndag 6 april 2009

Antingen eller

I första eller sista minuten
Vad gör Elin klockan halv nio en måndagkväll? Vanligtvis skulle jag sova eller läsa. Ikväll satte jag igång med att fixa påskfisken. Min farmor brukade göra inlagd laxöring istället för inlagd sill, ljuvlig anrättning. Jag hittade ett recept på svt för några år sedan, och med några förbättringar blir det ganska likt ASAs lax. Det är förresten den sprudlande Maud, från Gokväll, som bjuder på beskrivningen.
Jag brukar ju alltid vara ute i god tid när jag ska göra något, faktiskt, men den här påskfisken hade jag för mig om att den tog ett par dagar på sig för att bli prima. Så nu saltar jag och gör lag, och rengör byttor och grejar, trots att det är sent för ett litet lamm. Efter som jag är min farmors barnbarn höftade jag till lite och kollade receptet efteråt och kunde alldeles nyss konstatera att eländet bara behöver ett dygn ifred innan man kan äta det. Vilket i praktiken betyder att den kommer vara slut innan påsk. Jag får väl satsa på en omgång till, om ett par dagar, köpte åtminstone tillräckligt mycket lax. Men glömde morot och rödlök. Och senapsfrön, vitpepparkorn och lagerblad. Det blir nog en provlax. Undrar om jag kan låta den vara till onsdag...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar