måndag 20 april 2009

Assa-Assar och hans glömske far

"Mamma.....har jag berättat om när pappa blev utelåst?"
Det hade han inte. Kanske krävs det att man känner barnafadern för att historien ska komma till sin rätt, men jag testar.

A och M bor i ett gammalt hus mitt i lilla Västervik, de hyr av tant Signe som är så där 85 år gammal och som fortfarande gör det mesta själv. Skottar snö, trillar omkull, plockar champinjoner etc. På kvällarna, vid åttatiden går Signe ett varv runt fastigheten och låser ytterdörrarna, förmodligen sker det på slaget åtta om jag känner damen i fråga rätt. En kväll, vid halvtiohugget gick M iväg för att handla på matvaror (frukost antar jag). Väl hemma på gården upptäckte han att han varken hade telefonen eller nycklarna med sig. Som tur var hade A både sin och pappas mobil uppe i lägenheten. Som tur var hade inte Hemköp stängt än, M vände på klacken och bad att få låna telefonen för att ringa sin son eftersom behövde hans hjälp då han låst sig ute. Vad jag har hört så bad M A att gå ner och öppna dörren. Vilket den trötte, söte sonen lydigt gjorde. M svänger runt husgaveln, får syn på A snällt väntande på trappan, tar sig om nacken, springer och skriker nej NEJ NEEEEEEJ
Fula ord, de enda man kan publicera här är "Djävla klantarsel!" ven i luften på östra kyrkogatan. Tillbaka till Hemköp, låna telefonen igen, inget nummer till Signe hade han, låna telefonkataloger, ringa Signe, väcka Signe och be Signe slänga ner en extranyckel. Hå hå hå. A har lovat att rita en serie av det här, jag hoppas kunna komplettera berättelsen med bilder inom kort.

Vi som känner M kom genast att tänka på när han använde superlim och fastnade med ena handen i bilen och med tanklocket på den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar